De presentatie bevat informatie over vapen op niveau van de beoogde doelgroep 7 en 8.
Leefstijlapotheker Nicolette Venema gaf onderstaande extra informatie:
Om het interactief te maken heb ik stellingen erin gezet. Iedereen kreeg van mij een rode en een groene kaart. Zo kon iedereen actief mee doen. Dit vonden ze ook erg leuk om te doen.
Vanuit het LUMC adviseren ze om de presentatie voor groep 8 te doen (ze vinden groep 7 nog te jong). Zelf merkte ik dat het onderwerp echt al leefde in groep 7 en ben je juist nog op tijd om te voorkomen dat ze gaan vapen … Ook adviseert het LUMC om de biologie plaatjes achterwege te laten. Ik heb er toch een paar in gezet. En dat is mij goed bevallen.
Je hoeft namelijk niet alle details te vertellen maar met name het plaatje waarin je uitlegt waarom de hersenen van kinderen gevoeliger zijn voor verslaving heeft mij erg geholpen in de presentatie en die boodschap kwam ook goed over. Alle kinderen kennen natuurlijk Max Verstappen dus ik heb verteld dat zij allemaal Max Verstappen zijn en dus heel hard in een formule 1 auto rond rijden maar dat zelfs Max Verstappen af en toe op zijn rem moet trappen en dat zij die rem dus nog niet in ‘hun auto’ hebben. De rem moet nog ontwikkeld worden in hun hersenen. Deze boodschap kwam heel duidelijk over (een week na mijn presentatie heb ik nog een aantal van de groep gesproken hoe ze de les hadden gevonden en wat ze ervan geleerd hadden en het verhaal van de rem konden ze me heel goed uitleggen).
Via onderstaande link kan je het FTO en andere informatie downloaden: