Stoptober het jaarlijks terugkerende campagne die mensen aanmoedigt omte stoppen met roken gedurende de hele maand oktober. Het hoofddoel van Stoptober is om mensen te helpen stoppen met roken enzo de schadelijke gevolgen van tabaksgebruik te verminderen. Het idee achter de campagne is dat stoppen met roken makkelijker is als je het samen metanderen doet en met ondersteuning van professionals.
Tijdens de *Stoptober*- maand gaan apotheken aan de slag met een advisering omtrent stoppen met roken. Gedurende 1 week is aan alle patiënten aan de apotheekbalie gevraagd of ze wel of niet roken als onderdeel van het Very Brief Advice. Het ‘Very Brief Advice’ is een methode om in 30 seconden een rookstopadvies te geven. Als zorgverleners zo’n advies geven, zullen een aantal rokers dat laatste essentiële zetje krijgen om een poging te doen om te stoppen met roken.
Om dit te kunnen doen is er door leefstijlapotheker Nanja de Jong en Mark Slager een stappenplan ontwikkeld om dit constructief op te pakken in de apotheek. Voor het assistententeam is er een introductiefilmpje gemaakt. Ook is de mogelijkheid geboden om flyers en instructiemateriaal te personaliseren met een eigen logo van de apotheek.
Alle materialen zijn te vinden, via onderstaande button.